بصیرت

(basirat )

حامد حسینی

7 ساعت پیش و 24 دقیقه قبل
  • عَفَا اللَّهُ عَنْکَ لِمَ أَذِنْتَ لَهُمْ حَتَّي يَتَبَيَّنَ لَکَ الَّذينَ صَدَقُوا وَ تَعْلَمَ الْک
  • عَفَا اللَّهُ عَنْکَ لِمَ أَذِنْتَ لَهُمْ حَتَّي يَتَبَيَّنَ لَکَ الَّذينَ صَدَقُوا وَ تَعْلَمَ الْکاذِبينَ
    .
    خدا بر تو ببخشاید، چرا به آنان رخصت دادى که در جهاد شرکت نکنند ؟ اگر مى خواستى رخصت نمى دادى و سزاوارتر آن بود که چنین مى کردى تا بدین وسیله آنان را مى آزمودى تا کسانى که راست گفته اند براى تو معلوم شوند و دروغگویان را بشناسى.
    .
    تفسیر المیزان
    (خدا از تو در گذرد، چرا پیش از آنکه راستگویان برایت آشکار شوند و دروغگویان را بشناسی ، به آنان اجازه دادی ؟)، جمله اول دعاء به جان پیامبر(ص ) است و نشانگر ظهور نفاق ، منافقان است نه اینکه کاشف از تقصیر وکوتاهی پیامبر(ص ) باشد و مقصود از (اذن )اجازه دادن به آنها در تخلف از جنگ و تقاعد است و چون حالت استفهام ، حالتی انکاری یا توبیخی است ، لذا معناچنین است که : نباید به هیچ وجه به آنها اجازه می دادی که از دستورت تخلف کنند و اگر اجازه نمی دادی دروغ و رسوائیشان کشف می شد، یعنی آیه در مقام این است که ادعا کند، نفاق و دروغگویی متخلفان ظاهر است و با مختصرامتحانی رسوا می شوند، در واقع مخاطب (یعنی پیامبر) باعث شده که حیثیت آنهامحفوظ بماند و رسوا نشوند و حاشا از جناب رسول (ص ) که سوء تدبیری دراحیاء امر الهی نموده باشد، بلکه آیه می خواهد بفرماید که اگر پیامبر(ص ) به آنان اجازه نمی داد زودتر مخالفت و دروغگویشان ظ [لینک]
    ادامه پست...

    ادامه... اعضاء گروه
    • یاسمن هاشمی
    • لیلا احمدی
    • ali .
    • مجتبی خدایی
    • ♚♔ƇŔΛZY Ƥяιηcєѕѕ ♚♔
    • ♡ றelo ♡
    • رها رادمهر
    • کلنا عباسک یا زینب
    • بیتا رهنما
    • کیسان *_____0
    • 【 ↜..ℳάℳάιí..↝ 】
    • مونا ۱۳۶۱
    • Mehdi Shirzad
    • فامیل دور
    • میثم Meysam
    • طهورا دانش
    کاربران فعال