مرکز ملی پاسخگویی به سوالات ديني

(diny )

پاسخگو ديني

2 ساعت پیش و 5 دقیقه قبل
  • منظور از خوف و رجا چیست؟

«خوف و رجا» یا «بیم و امید» در آیات و روایات دو صفت از صفات خوب مؤمنان ر
  • منظور از خوف و رجا چیست؟

    «خوف و رجا» یا «بیم و امید» در آیات و روایات دو صفت از صفات خوب مؤمنان راستین است. اهل ایمان نه از غضب و عذاب خداوند ایمن می شوند و نه از رحمتش مأیوس و ناامید می گردند. توازن این بیم و امید که ضامن تکامل و پیشروی آنها در راه خدا است همواره در وجودشان حکمفرماست چرا که غلبه خوف بر امید، انسان را به یأس و سستی می کشاند و غلبه رجا و طمع، انسان را به غرور و غفلت وامیدارد و این هر دو دشمن حرکت تکاملی انسان در مسیر او به سوی خدا است. به وسیله دو بال خوف و امید انسان می تواند به اوج آسمان سعادت پرواز کند و مسیر تکامل را طی نماید.

    در حدیثی از حضرت صادق(ع) می خوانیم: «ینبغی للمؤمن ان یخاف الله خوفا کانه یشرف علی النار و یرجوه رجاءا کانه من اهل الجنه؛ سزاوار است بنده مؤمن آن چنان از خدا بترسد که گویی در کنار دوزخ قرار گرفته و مشرف بر آتش است و آن چنان به او امیدوار باشد که گویی اهل بهشت است»(۱)).

    خداوند درباره بندگان مؤمن ومخلص خود چنین می فرماید: «تتجافی جنوبهم عن المضاجع یدعون ربهم خوفا و طمعا و مما رزقناهم ینفقون؛ پهلوهایشان در دل شب از بسترها دور می شود (به پا می خیزند و به درگاه خدا رو می آورند) در حالی که پروردگار خود را با بیم و امید می خوانند و از آنچه به آنها روزی داده انفاق می کنند»(۲).

    خداوند در مو
    ادامه پست...

    کارشناس مسائل دینی ..

    2 روز پیش, 1 ساعت
  • علت ترس از مرگ چیست؟ و راه غلبه بر این ترس چیست؟

معمولاً بیش تر مردم از مرگ مى‌‏ترسند و وحشت دارن
  • علت ترس از مرگ چیست؟ و راه غلبه بر این ترس چیست؟

    معمولاً بیش تر مردم از مرگ مى‌‏ترسند و وحشت دارند. ریشه ترس را یکى از دو چیز تشکیل مى‌‏دهد:

    ۱ - بسیارى از مردم مرگ را به معناى فنا و نیستى و نابودى تفسیر مى‌‏کنند. بدیهى است که انسان از فنا و نیستى وحشت دارد. اگر انسان مرگ را به این معنا تفسیر کند، حتماً از آن گریزان خواهد بود. از این رو حتى در بهترین حالات زندگى، فکر مرگ، شهد زندگى را در کام او زهر مى‌‏کند و همیشه از این نظر نگران است.


    ۲ - افرادى که مرگ را پایان زندگى نمى‌‏دانند، ولى به خاطر اعمال ناپسند و کارهاى خلاف خود از مرگ مى‌‏ترسند و از آن وحشت دارند، زیرا مرگ را آغاز رسیدن به نتایج شوم اعمال خود مى‌‏بینند. بنابراین براى فرار از محاسبه الهى و کیفر اعمال میل دارند هر چه بیش تر مرگ را عقب بیندازند. [۱] در نتیجه اگر انسان ایمان به جهان آخرت داشته باشد و از اعمال زشت و معاصى دورى کند و وظایف دینى را انجام دهد و اگر مرتکب گناه شد، توبه کند و روحش را از آلودگى گناه پاک نماید، ترس و وحشت از مردن نخواهد داشت. کسى خدمت پیامبر (ص) عرض کرد: چرا مرگ را دوست ندارم؟ فرمود: آیا ثروت دارى؟ عرض کرد: آرى، فرمود: چیزى از آن را پیش از خود فرستاده‏اى است؟ عرض کرد: نه، فرمود: به همین دلیل است که مرگ را دوست ندارى (یعنى نامه اعمالت خالى از حسنات
    ادامه پست...

    پاسخگو ديني

    3 روز پیش و 6 ساعت قبل
  • با توجه به حکم ارتداد چگونه می توان باور داشت در اسلام آزادی و منطق قوی وجود دارد؟

خداوند متعال د
  • با توجه به حکم ارتداد چگونه می توان باور داشت در اسلام آزادی و منطق قوی وجود دارد؟

    خداوند متعال در قرآن یک شگرد و ترفند خاص حق ستیزان را بیان نموده که بسیار روشنگرانه است:

    هُوَ الَّذي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْويلِهِ (۷ آل عمران) او كسى است كه اين كتاب (آسمانى) را بر تو نازل كرد، كه قسمتى از آن، آيات «محكم» [صريح و روشن‏] است كه اساس اين كتاب مى‏ باشد (و هر گونه پيچيدگى در آيات ديگر، با مراجعه به اينها، برطرف مى‏ گردد.) و قسمتى از آن، «متشابه» است [آياتى كه به خاطر بالا بودن سطح مطلب و جهات ديگر، در نگاه اول، احتمالات مختلفى در آن مى‏ رود ولى با توجه به آيات محكم، تفسير آنها آشكار مى‏ گردد.] اما آنها كه در قلوبشان انحراف است، به دنبال متشابهاتند، تا فتنه ‏انگيزى كنند (و مردم را گمراه سازند) و تفسير (نادرستى) براى آن مى‏ طلبند.

    اینکه از بین هزاران گزاره دینی که در قرآن و حدیث آمده است، و مربوط به تعقل و آزادی است، مخالفان تنها حکم ارتداد را می شناسند، خود نشانه عدم آزاد اندیشی آنهاست. نشانه این است که آنها ابتدا انتخاب کرده اند که به چه چیز معتقد شوند و بعد
    ادامه پست...

    پاسخگو ديني

    5 روز پیش و 8 ساعت قبل
  • کسی که روزه ماه رمضان را نمی گیرد، آیا باید زکات فطره بپردازد؟

کسى که موقع غروب شب عید فطر بالغ و
  • کسی که روزه ماه رمضان را نمی گیرد، آیا باید زکات فطره بپردازد؟

    کسى که موقع غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و هشیار است و فقیر و بنده کس دیگر نیست، باید براى خودش و کسانى که نان‏خور او هستند، هر نفرى یک صاع که تقریباً سه کیلو است، گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحقّ بدهد، و اگر پول یکى از اینها را هم بدهد کافى است. [۱] ‏و تفاوتی بین انسان روزه دار و غیر روزه دار نیست. به عنوان مثال اگر سرپرست خانواده ای روزه نمی گیرد، بر او واجب است هم فطریه خود و هم فطریه زن و بچه اش را بپردازد.

    پی نوشت:
    [۱] توضیح المسائل مراجع، ج ۲، ص ۱۶۹؛ امام خمینی، تحریرالوسیلة، ج ۱، ص ۳۱۵.

    http://www.soalcity.ir/node/3854

    کارشناس مسائل دینی ..

    5 روز پیش و 19 ساعت قبل
  • اگر پرداخت فطریه، بعد یا قبل از عید فطر باشد اشکال دارد؟

     

۱. پرداخت فطریه، بعد از عید فطر
  • اگر پرداخت فطریه، بعد یا قبل از عید فطر باشد اشکال دارد؟



    ۱. پرداخت فطریه، بعد از عید فطر:
    مراجع عظام تقلید؛ زمان وجوب زکات فطره را از غروب شب عید فطر دانسته و تأخیر پرداخت آن را به بعد از نماز عید جایز نمی دانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت نماید. [۱]
    ولی اگر دسترسى به فقیر ندارد مى‌تواند مقدارى از مال خود را به نیّت فطره جدا کرده و براى مستحقى که در نظر دارد یا براى هر مستحقّی کنار بگذارد و باید هر وقت که آن را مى‌دهد نیّت فطره نماید".[۲]
    اما "اگر موقعى که دادن زکات فطره واجب است، فطره را ندهد و کنار هم نگذارد، احتیاط واجب[۳] آن است که بعداً بدون این که نیّت ادا و قضا کند (به قصد قربت) فطره را بدهد".[۴]

    ۲. پرداخت فطریه، قبل از عید فطر:
    مراجع عظام تقلید در این باره می گویند: "اگر پیش از ماه رمضان فطریه را بدهد صحیح نیست و احتیاط واجب[۵] آن است که در ماه رمضان هم فطره را ندهد.[۶] ولى اگر پیش از رمضان یا در ماه رمضان به فقیر قرض بدهد و بعد از آن که فطریه بر او واجب شد، طلب خود را بابت فطریه حساب کند مانعى ندارد." [۷]

    پی نوشت:
    [۱]. ر.ک: امام خمینى، سید روح اللّٰه، توضیح المسائل (محشّٰى)، ج‌۲، ص ۱۸۰، م ۲۰۲۵، دفتر انتشارات اسلامى، قم، هشتم، ۱۴۲۴ ه‍ ق.<
    ادامه پست...

  • فلسفه پرداخت زکات فطره و دلایل وجوب آن چیست؟

 یکی از واجبات مالی که باید با قصد قربت پرداخت شود،
  • فلسفه پرداخت زکات فطره و دلایل وجوب آن چیست؟

    یکی از واجبات مالی که باید با قصد قربت پرداخت شود، زکات فطره یا همان فطریه است. مسلمانان بعد از یک ماه روزه‌داری در ماه مبارک رمضان در روز عید فطر که اولین روز از ماه قمری شوّال است؛ معمولاً قبل از شرکت در نماز عید فطر؛ مبلغی را به عنوان فطریه پرداخت می‌کنند. این مبالغ؛ جهت کمک به فقرا و مستمندان و دیگر مواردی که در فقه آمده است، هزینه می‌شود.[۱]
    الف. حکمت پرداخت زکات فطره
    فلسفه عبادات که از طرف شارع مأمور به انجام آن هستیم، به‌طور کامل مشخص نیست، اما با توجه به دلائل عقلی یا وجود برخی از روایات؛ می‌توان برخی از حکمت‌های عبادت را نام برد. درباره زکات فطره نیز روایاتی رسیده است که بیان‌گر حکمت پرداخت آن است:
    ۱. زکات فطره باعث قبولی و تمامیت روزه می‌شود. در روایتی از امام صادق(ع) این‌گونه آمده است: «همانا دادن زکات فطره از جمله عوامل تمام‌کننده و کمال‌بخش روزه است همان‌گونه که صلوات بر پیامبر(ص) از جمله عوامل تمام کننده نماز می‌باشد؛ چرا که هرکس روزه بگیرد ولی زکات فطره را عمداً ترک کند و ادا نکند، مانند آن است که روزه‌ای نگرفته است. همان‌گونه که هرگاه کسی نماز بگذارد ولی صلوات بر پیامبر(ص) نفرستد مانند آن است که نماز نگذاشته است...».[۲]
    خداوند عبادت بدنی؛ مثل روزه را با عبادت مادی (پرداخت فطره)
    ادامه پست...

    کارشناس مسائل دینی ..

    6 روز پیش و 17 ساعت قبل
  • معنای انتظار

پرسش:
معناي انتظار امام زمان (عليه السلام) چيست؟ آيا به معناي سكوت و بي تفاوتي در ب
  • معنای انتظار

    پرسش:
    معناي انتظار امام زمان (عليه السلام) چيست؟ آيا به معناي سكوت و بي تفاوتي در برابر ظلم و فساد است؟

    پاسخ:
    انتظار معمولاً به حالت كسي گفته مي‏شود كه از وضع موجود ناراحت است و براي ايجاد وضع بهتري تلاش مي‏كند.
    في ‏المثل بيماري كه انتظار بهبودي مي‏كشد، يا پدري كه در انتظار بازگشت فرزندش از سفر است، از بيماري و فراق فرزند ناراحتند و براي وضع بهتري مي‏كوشند.
    همچنين تاجري كه از بازار آشفته ناراحت است و در انتظار فرو نشستن بحران اقتصادي مي‏باشد اين دو حالت را دارد «بيگانگي با وضع موجود» و «تلاش براي وضع بهتر».

    بنابراين مسئلة انتظار حكومت حق و عدالت «مهدي» و قيام مصلح جهاني در واقع مركب از دو عنصر است عنصر «نفي» و عنصر «اثبات» عنصر نفي همان بيگانگي با وضع موجود و عنصر اثبات خواهان وضع بهترين بودن است.

    و اگر اين دو جنبه در روح انسان به صورت ريشه‏‏ دار حلول كند سرچشمه دو رشته اعمال دامنه دار خواهد شد.اين دو رشته اعمال عبارتند از :

    1. ترك هرگونه همكاري و هماهنگي با عوامل ظلم و فساد و حتي مبارزه و درگيري با آنها از يك سو.
    2. خودسازي و خودياري و جلب آمادگي هاي جسمي و روحي و مادي و معنوي براي شكل گرفتن آن حكومت واحد جهاني و مردمي از سوي ديگر .

    خوب كه دقت
    ادامه پست...

  • حکم معاشرت با خویشاوندانی که نماز نمیخوانند و اموالشان حرام است؟
  • حکم معاشرت با خویشاوندانی که نماز نمیخوانند و اموالشان حرام است؟

    • پاسخگو ديني : علیکم السلام. از نظر اسلام، اصل اولی در همه چیز طهارت است یعنی تا ما یقین به نجاست چیزی پیدا نکنیم باید اصل طهارت را جاری کنیم و بگوییم پاک است مگر در مواردی که صد درصد احراز نجاست کنیم، بنابراین شما مشکلی از این جهت ندا

      6 روز پیش, 1 ساعت

    • فاطمه ««« : سلام با تشکر از زحمات شما. خویشاوندانی که سگ در منزل دارند احکام رفت وآمد با آنها چگونه است ومیشود از غذاهای آنها خورد

      6 روز پیش و 4 ساعت قبل

    • *D@RY@ DəLə S@DəH* : در مورد مسائل بلوغ هست

      1 هفته

  • آیا می‌توانیم با ناخنهایی که لاک دارد نماز بخوانیم؟

نماز خواندن با لاك اشكالی ندارد ولی لاك زدن ب
  • آیا می‌توانیم با ناخنهایی که لاک دارد نماز بخوانیم؟

    نماز خواندن با لاك اشكالی ندارد ولی لاك زدن برای وضو و غسل اشكال دارد؛ زیرا یكى از شرایط وضو و غسل این است كه در اعضا مانعى از رسیدن آب نباشد.[۱]

    و چون لاك ناخن مانع از رسیدن آب به ناخن است، موجب بطلان وضو مى ‏گردد؛ بنابراین لاك خصوصیتى در این مورد ندارد، بلكه هر چیزى كه مانع رسیدن آب باشد، باعث بطلان وضو مى ‏شود. یك خانم مى ‏تواند دست خود را لاك زده و موقع وضو پاك كند و دوباره لاك بزند. پس هیچ محدودیتى از جهت لاك یا غیر آن نیست. مهم، نبودن مانع وضو (مانع رسیدن آب به اعضا) مى ‏باشد، خواه لاك باشد، یا چسب یا گچ یا روغن و چربى و یا هر مانع دیگر؛ ولی اگر بر ناخن‌ها یا رو و كف دست‌ها رنگ حنا یا مانند آن باشد برای وضو و غسل اشكالی ایجاد نمی‌‌كند، چون رنگ حنا مانع رسیدن آب نیست و این حکم فقط برای حنا نیست، بلکه هر رنگی که چنین باشد، همین حکم را دارد. برای مسح اگر روی یکی از انگشتان پا لاک یا مانع دیگری نباشد، وضو صحیح است.

    [۱]. توضیح المسائل مراجع، ج ۱، ص ۱۸۷، بعد از مسئله ۲۸۹ (شرط سیزدهم).

    http://www.soalcity.ir/node/1067

    کارشناس مسائل دینی ..

    1 هفته, 1 روز
  • خانواده و جایگاه آن در سیره ائمه اطهار(ع)

خانواده از محوری‌ترین نهادهای اجتماعی بشری و هسته نخستی
  • خانواده و جایگاه آن در سیره ائمه اطهار(ع)

    خانواده از محوری‌ترین نهادهای اجتماعی بشری و هسته نخستین تشكیل جامعه به‌شمار می‌رود. خانواده با ازدواج زن و مرد آغاز می‌شود كه سعی می‌كنند در جهت تكامل یكدیگر گام بردارند و هر یك كمبود دیگری را در اوج محبت جبران كنند. امام باقر(ع) از پیامبر روایت می‌كند كه فرمود: «هیچ بنایی در اسلام بنیاد‌ نهاده نشده كه در نزد خداوند بزرگ، محبوب‌تر از ازدواج باشد»[1].

    عشق به همسردارى
    خداوند، پیش از تشكیل خانواده، میان زن و مرد محبتی ایجاد می‌كند كه بدون آن هرگز آرامش نمی‌یابند و چون ازدواج می‌كنند، گویا گم‌شده‌ای را كه سال‌ها در پی آن بوده‌اند، یافته‌اند. مردی به حضور پیامبر رسید و عرض كرد: یا رسول الله! من از امر ازدواج به شگفت آمده‌ام؛ زیرا مرد و زنی كه هیچ‌گاه یكدیگر را ندیده‌اند و نمی‌شناسند، چون میان آنها پیوند ازدواج برقرار می‌شود و با یكدیگر سخن می‌گویند و همدیگر را بیشتر درك می‌كنند، چنان دوستی و محبت عظیمی میان آنها برقرار می‌گردد كه بزرگ‌تر از آن ممكن نیست.

    رسول خدا(ص) فرمود: «بنیان ازدواج را خداوند سبحان در ذات بشر قرار داده است، به‌گونه‌ای كه نیاز به آن را در درون خویش احساس می‌كند.» آنگاه این آیه را قرائت فرمود: «وَجَعَلَ بَیْنَكُم مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَف
    ادامه پست...

    ادامه... اعضاء گروه
    • دختری باحرفای قشنگ
    • لبخند نگاه 255
    • گلی ام
    • پلیس فتا
    • اذر بانو
    • حامیم سرو
    • ....... .......
    • سوگل 651
    • هوشنگ ...
    • Hadis Hs
    • پدیده کارت ایرانیان
    • یاس ***
    • فردوس طوسی
    • بنیامین احمدی
    • بی میل بی میل
    • shayan محمدیان
    کاربران فعال