محمد ......

(yaser_bi )

خدا ، زمان ، روح ، جن ، مَلَک و . . . در زمره مفاهیم و تجربیات غیرقابل انکار ذهن بشری است که زبان الکن علم چون توان بازگویی چیستی شان را ندارد ، در مقام نفی و انکار آن ها بر می آید.
بنابراین آشکار است که روش شناسی (متدولوژی) علم تجربی به خودی خود ، در برابر هستی شناسی و چیستی شناسی دنیاهای فرا سه بعدی دست تسلیم بالا برده است و این یعنی از دست دادن حجم انبوهی از شناخت و آگاهی.
چاقوی مقدس علم تنها می تواند شکم محسوسات را پاره و دل و روده ی چیستی شان را بر ملا کند، و این یعنی تنها چیزهایی در محمکه قضاوت علمی مهر اعتبار می خورند که در قفس تنگ ابعاد سه گانه مادی بگنجند. چیزهایی که هستند اما در قفس تنگ ابعاد سه گانه ماده نمی گنجند ، چونان ماهیانی لغزان از زیر چاقوی بُـرّان علم می لغزند و توان آزمودن و معرفت پذیری علمی را از علم تجربی می ستانند

  • شکیبا نعیمی : سلام به گروه خودتون عارفان خدایی خوش اومدید منتظر پست های زیباتون در گروه هستم موفق و سلامت باشید (gol) (gol) (gol)

    3 سال پیش, 1 ماه

دین ، عرفان ، فلسفه ، علم ، هنر و . . . هر یک به فراخور اصالتی که داشته باشند ، در پی رمز گشایی از کتاب قطور چراهای آدمی هستند ، کوشش دیرین آدمی در این هزارتوی اسرارآمیز در کمال شگفتی تنها بر قطر این قطور رمزآلود افزوده است. غلبه ی ادراک مادی بر ادراک فرامادی در سازمان آگاهی آدمی ، که ناشی از فراماده ستیزی ِ طاغیان ِ عصر رنسانس بر علیه خرافه گرایی تئوکراتیک های دیکتاتور ِپیشارنسانس است ، رفته رفته خود به دیکتاتوری ِ وهم بر علیه فهم منجر شد.
انحصار شناخت و معرفت در دوران پسارنسانس و مدرن به معرفت علمی (علم به معنای science) آدمی را در برهوت بی آب و علفی گرفتار کرد که گام به گام بر عطش فهمش می افزاید و علم ، این منجی ِکوتاه قد ِمعرفی شده توسط متفکرین پسارنسانس ، زبان به کام ناتوانی گرفته است و زانوی عجز بر زمین پرسش های بی شمار آدمی فرو گذارده و سبوی تهی از آب حیاتش را به نشانه تسلیم بالا گرفته است.

مرگ و رویدادهای پیشینی و پسینی آن ، همواره یکی از جذاب ترین موضوعات مورد توجه بشر بوده است ، چراکه گریزناپذیرترین حقیقت فراروی آدمی ، واقعیتی به نام مرگ است و این حتمیت ، آدمی را وادار می کند تا در چند و چون آن کند و کاو بسیار کند. خانم آنیتا مورجانی، نویسنده کتاب کی ز مردن کم شدم پر فروش‌ترین کتاب به انتخاب نیویورک تایمز در یک ویدیوی نه چندان طولانی به بیان تجربیات عینی خود از شبه ِمرگ و فرایند خروج از فضای ادراک سه بعدی و ورود به فضای ادراک فرا سه بعدی حکایت می کند.
به نظر می رسد آدمی اکنون و پس از گذشت حدود چهارقرن از رنسانس ، نیازمند یک رنساس دیگر است تا با یک انقلاب جهانی بر علیه موهومات دست و پاگیر معرفتی بشر ، رهیافتی نوین برای توضیح و تبیین چیستی ها و چرایی ها جست و جو کند. فرایندی که بشر علم زده در نفی و انکار دین ، فلسفه ، عرفان و سایر علوم صاحب نظر در دنیای فرا سه بعدی و به اصطلاح متافیزیکی طی نمود امروز به آخر راه رسیده است و باید به دنبال روشمندی (متدولوژی) جدیدی بود تا با آشتی میان ماده و فراماده ضمن طغیان بر علیه همه موهومات خرافی ، فصل نوینی از دانش حقیقی و شناخت هستی را فراروی ساختار ادراک آدمی بگشاید.

آدمی زاده درد است، هم آغوش همیشگی مشقت از آغاز تا انجام که فرمود: "لقد خلقنا الانسان فی کبد"...
و جوینده ی گمشده ای به نام آرامش ...
در تکاپوی این گوهر زرین به هر کوی و برزن سرک می کشد ...
سراب از پی سراب به توهمش می دود ، گاه در ثروت و شهرت و قدرت می جوید ، گاه در دانش و فضل و ادب و گاه در لذت و شهوت و عافیت ... که در همه هست و در هیچ یک نیست ...
آدمی سرگشته برهوت وهم است ، همان معرفت نمایی که سراب معرفت است و نه آن ...
و این گوهر غلطان را یافت نکند جز در ملکوت فهم و فهم و فهم و امان از فهم...
موجود فانی را با آرامش چکار مادامی که سررشته اتصال به وجود باقی را در جغرافیای گنگ جهل به دست طوفان لذت جویی سپرده است ...
که این ستاره ی سهیل جز در آسمان فهم و سرسپردگی در پیشگاه تنها قدرت مطلق عالم لاهوت و ناسوت ، روی چشمک زدن به طالع شوم آدمی را ندارد ...
که فرمود: "الا بذکر الله تطمئن القلوب" و "یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه" ...
و مگر چیست آرامش جز اطمینان و رضایت ...

#چند_دقیقه_برای_تفکر

  • سعید معظمی : سلام دوست عزیز خسته نباشین ....دعوتتون میکنم به گروه کربلا آنلاین@ یاران امام حسین (ع)@ اگه قابل دونستین عضو گروهم بشین وپستاتونو اونجا هم بذارین...ممنون تنهام نزارین (gol) (gol) (gol) درپناه اقا امام حسین(ع) (ghalb)

    3 سال پیش, 1 ماه

تجربه خرید یک لباس شیک و دوست داشتنی، از شیرین ترین تجربه های فراگیری ست که داشته ایم. از این فروشگاه به آن فروشگاه، ویترین پشت ویترین، از این اتاق پرو به آن اتاق پرو، گفتگو با آن فروشنده و سروکله زدن با این فروشنده و . . . تنها برای تهیه یک تن پوش! یک فرایند طولانی و زمان بَر، به جهت تصمیم گیری برای بهترین انتخاب!
و شاخصِ برتری در این انتخاب، تبلور عینی یک مفهوم ذهنی در قالب یک تن پوش است به نام زیبایی! یعنی اگر من ده یا صد و ده لباس مختلف را بررسی می کنم تا دست آخر یکی را انتخاب کنم در واقع به دنبال تحقق معنایی هستم تحت عنوان "زیباترین"؛ در معرکه مُدگرایی و پیروی از ذائقه عُرفی روز، دامنه این مسئله به مراتب گسترده تر هم خواهد شد.
اکنون فرض کنیم در حال خرید، به ما اطلاع بدهند این آخرین خریدی ست که تا سی سال آینده می توانیم داشته باشیم؛ ما محکوم به سی سال حبس انفرادی در یک ویلای شیک و خوش آب و هوا شده ایم، ویلایی محصور در حصاری نامرئی که امکان هیچ ارتباطی با جهان خارج را ندارد. به احتمال زیاد این خرید، پرتنوع ترین و پربارترین خرید ما خواهد بود، چراکه تحلیل عُرفی اقتضاء می کند برای از دست ندادن فرصت و همچنین تامینِ تنوع مورد نیاز سی ساله هرچه می توانیم لباس تهیه کنیم.
حال تصور کنیم در صبحِ سی اُمین روز از حبس انفرادی سی ساله، به سراغ کمد مملو از لباس ها می رویم تا یکی را برای پوشیدن انتخاب کنیم، اولی، دومی، سومی، چهارمی و . . . ، بی آنکه به انتخاب ارضاءکننده ای برسیم، تنها طنین ِیک جمله فضای ذهن مان را در بر خواهد گرفت، "این یا آن، چه فرقی می کند؟!".
چه اتفاقی افتاد؟ تَنِ که همان تَن است، لباس هم که همان لباس! پس آن همه تنوع، زیبایی، جذابیت و . . . که نخستین روز موجود بود، اکنون چه شده است؟!
[ادامه...]

  • امام حسن علیه السلام:

در شگفتم از كسى كه درباره خوراكيهاى خود انديشه و تأمل مى‏ كند وليكن درباره
  • امام حسن علیه السلام:

    در شگفتم از كسى كه درباره خوراكيهاى خود انديشه و تأمل مى‏ كند وليكن درباره نيازمنديهاى فكرى و عقلى ‏اش تأمل نمى ‏كند، پرهيز مى‏ كند از آنچه معده ‏اش را اذيت مى ‏نمايد و سينه و قلب خود را از پست‏ترين چيزها پر مى ‏كند.

    بحارالانوار: ج1، ص218

    اشخاص بر حسب موقعیتی که در آن قرار گرفته اند، از عقل همان چیزی را می فهمند که خود در آن قرار دارند. سیاستمدار از عقل، تنها عقل سیاسی می فهمد، اقتصاد دان و آدم پول پرست فقط عقل اقتصادی می فهمد، منطق دان فقط منطق ارسطویی می فهمد، عالم تجربی از آن تجربه آزمایشگاهی می فهمد و … . من هیچ کدام را انکار نمی کنم و [معتقدم] همه اینها از شئون عقل هستند، چرا که اگر عقل نباشد نه منطق هست، نه تجربه، نه اقتصاد و نه سیاست. اما عقل از همه اینها بالاتر است. این نکته، نکته ای است که گفتن آن مقداری سخت است، ولی من باید آن را بگویم! مشکل ما این است که هر کسی از عقل یک نوع برداشت دارد، در حالی که عقل، هم عقل اقتصادی است، هم عقل سیاسی، هم عقل تجربی و هم عقل منطقی. [باید توجه داشت که] همه اینها مولود عقل هستند و عقل از همه آنها بالاتر است. عقل می تواند از سیاست، تکنیک و حتی از منطق ارسطویی هم بالاتر رود!

    دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی

    ادامه... دوستان
    • HaMeD nosrati
    • کاست من
    • شقایق نیک زاد
    • ☠ roya ☠
    • ایلیا صادقی
    • NilOofsr $
    • Aidin shahmoradi
    • خوشگل خانم
    • ☠☜  şąɧεℓ ☞☠ ....
    • ali sh1
    • شیرین جونی
    • ᘐᗩᕍ. ℱᗩ☂ᖺᗴᖇ
    • یاسمین تنهاااااا
    • DELARAM Rastegar
    • sayeh amiri
    • محمد پارسا
    103 هواداران
    بازدیدکنندگان